UNA
TRILOGIA d’Antoni Ferrer i Perales
És la meua intenció de parlar de poesia. Poesia feta al
País Valencià en la dècada dels 80. Un autor i tres poemaris. Producció que
exemplifica alguns corrents o tendències que han poblat el nostre panorama
poètic en els 70 i 80. Tant el perfil de l'autor com el de les publicacions
revelen les coincidències i la tònica en aquest camp líric, i són un
veritable símptoma dels avatars poètics entre la història civil de la transició
política, l’apertura ideològica i el titubejant desenrotllament econòmic a la
recerca d'una articulació cultural autònoma. També des de les publicacions autònomes
de Diputacions i dels ajuntaments a l'establiment d'editorials més o menys
rendibles: Gregal, Bromera, La Forest d'Arana...
L'autor, Antoni Ferrer i Perales[1]
Les obres, PARTITURA
LABERINT, XXI Premi Ausiàs March 1983, Gandia 1984; CANÇÓ DE BRESSOL PER AJUDAR A BENMORIR GALÀXIES, IX Premi
"Vila d'Alaquàs" 1985, Víctor Orenga ed. València 1986; i BAGATEL.LES, Ed. La Forest d'Arana,
1990.

Els tres elements referencials que hem de tenir en
compte, si volem abastar profundament la seua obra, són la mitologia clàssica profana hel·lènic-llatina i la religiosa
judeo-cristiana, la música clàssica
de Bach a Mahler i la natura, adés
com a concomitant sentida a la carn suara bé vista com a modelitzant
d'infraestructures no mai esgotades; ho diríem, per exemple, del model científic.
M'explique tot seguit.
La música basteix l'entramat de l'estructura textual
(preludis, rondons, àries, cançons, fugues, sonates, concerts, rèquiem, simfonia)
i ordena aquell món de l'expressió poètica i els seus recursos, en les mesures,
cadències, tempos i ritmes dels versos. De la natura n'extrau d'una banda el
recurs discursiu i de l'altra els referents viscuts. La mitologia, i la cultura
en general, representen els símbols del destí que es mira en el passat i que
imposa la seua llei, salvant temps i distància.
El conflicte dramàtic, en l'obra de Ferrer, gairebé
sempre naix per la consciència de la realitat que l'envolta i el conforma. La
realitat, que primer és sentida i tot seguit fundada en els mots, no s'acaba
mai de copsar única i distinta. El seu estat de "tropos" permanent,
en una transformació incansable que a través d'un procés
d'"ENTROPIA" l'emmenarà al naixement d'una altra nova realitat, ens
impossibilita el coneixement de la veritat de tot allò que no siga
l'inefable. Només el futur, el destí, allò inefable de l'esperança... pot
escapar d'aquesta llei severa d'autodestrucció.[2]
Només aquesta esperança, doncs, és real i distinta. En aquest sentit, Ferrer
ha fet el camí de la desdramatització paulatina, del laberint de la vida a la
bagatel.la dels mots amb què tractem d'explicar-ho tot.
Així doncs, en P.L.(Partitura Laberint) el procés entròpic
del món viscut ens deixa un regust de podridura i corrupció del qual no participa
l'esperança i on no s'albira cap naixença. El demiürg, l'estimat i el món
corren parelles sorts en un procés d'autoimmolació i acabament, a la recerca
del delerat objecte, prop però encara inabastable.[3]
En C.de B.(Cançó de bressol per ajudar a ben morir
galàxies) aquest conflicte, esdevingut procés entròpic, és cantat i descrit minuciosament
amb metàfores tan aconseguides com aquella, antibel·licista, del camí de
perfecció espiritual amb la transformació Hidrogen_ Heli_ Ferro_ Carboni.[4]
Aquest "pathos" de l'individu s'exhibeix de guiatge i en ell mateix
es consuma la dissolució dels conflictes humans. I d'aquest descarregament
d'energia transformadora s’excel·leix un optimisme moderat encara, però ja
"revestit de súbita victòria"[5].
El procés s'esdevé obert al devenir i a l'esperança; estèticament convenients,
fins i tot necessàries a l'ètica són ara les transformacions-solucions dels
conflictes i interessos; l'harmonia es confegeix ací en la coexistència de
tots els sistemes, i això Ferrer ho fa talment amb una elegant sinècdoque
galàctica (el temps t'ha de trair a l'entropia) com també a través d'una prèdica
casolana (Sense tastar, es gela un plat a taula). No es cansa l'autor de
repetir-nos allò que d'efímer hi ha en la vida.[6]
En Bagatel·les, malgrat que cronològicament conté poemes anteriors als altres
poemaris --de segur que han estat reelaborats amb posterioritat--, trobem la
dissolució total dels conflictes. Ací, la carn és retrobada i palpada; tot i
que fràgil, ens il·lumina, ens atrau i ens sedueix; competint directament amb
l'espiritualitat que dimana de la búsqueda de déu. Déu ha abandonat el poeta,
però és ell, déu, paròdicament, qui resta a la nostra intempèrie. I només
roman un joc de circumstàncies on el dolor és artifici[7];
els herois i els genis són desmuntats en bagatel·les[8];
i el poeta-captaire manté intacta tota la seua esperança.[9]

Aquesta voluntat de sistematització guia la prosòdia i
fins i tot el ritme: amb repeticions de períodes en tots els versos d'una
composició[13]; amb represa sintàctica[14];
Ferrer s'obstina en les al·literacions agosarades[15],
que arriben al paroxisme del gemec (Tot l'íntim univers de la geoda,/ generatriu,
gemega: li germinen/ ganivets per genives gencianes./).
Però, no solament això, d'altres estructures textuals
s'ordenen amb un afany no menys sistemàtic. Estrofes, composicions i parts de
l'obra són perfilades amb la mateixa filigrana i fan gairebé indispensable
una taula al final dels llibres. Un índex suggerent i aclaridor que, basat en
els cànons de composicions musicals (preludis, cançons, fugues...) i
conceptuats bé per gèneres musicals; per compositors; per temes de referents
tractadistes llatins ("De ànima", "De coelo et mundo"), o
bé per referents mitològics, o tot plegat (Laberint Temperat; Sonata Minotaure)
ens donen compte a la perfecció del contingut poemàtic; o del to (allegro ma non tropo; adagio assai); o bé de la intenció
emotiva (Preludi de temple), paròdica (Sis variacions Burlesques), festiva
(Preludi per descalçar una Niké)...
Quant a les composicions Ferrer tampoc s'allunya ben poc
dels clàssics: sonets, tirallongues d'estramps, noves rimades, dècimes,
octaves reials, quartets...) I potser aquest joc d'estructures enlluernen la
lectura, retrauen el lector amatent d'un aprofundiment en l'assumpte, tot i
extasiant-li amb l'artifici la pruïja del dubte, que com un arbre florit no
deixa veure clarament el bosc.
Aquest bosc, però, s'hi fa camí entre els temples
clàssics dels mots. Arbres de pensaments al fil del mite execrat, matolls de
sentències que fan del desig bandera, bardisses de simulacions eròtiques que
donen l'única mesura d'ombra xinesa que és la seducció. Amor guanyat, un Déu
perdut. Treballs i benvolença i paciència i replegar el fràgil premi (el verd
més indefens de les figueres), a la terra, o en l'univers dels mots.
És el joc de Ferrer academicista i arcaïtzant també en la
paraula, llenguatge medieval inclòs[16].
Un ús dels mots un tant "Kitsch" per tant com intenta de circumscriure
en allò finit, passat, un procés de la realitat literària creativa infinit en
sí mateix.[17]
Ferrer explora, sobretot, l'alquimisme simbolista i el
metaforisme post surrealista del referent, entre el signe i la cosa[18].
El seu discurs, pautat, s'endinsa tot d'una en un retoricisme classicista que
vol esgotar el significat del signe[19]
mitjançant l'acumulació i la redundància, el paral·lelisme i la similicadència,
la comparació i la metonímia, l'anàfora i la hipèrbole; i amb menys mesura la
paradoxa i la preterició. Com vegem abunden més les figures de repetició o
acumulació que les de substitució. I en l'argumentació, per tant, domina el
desenvolupament analític que es tanca, generalment, amb una síntesi
inevitable; un judici del qual, sovint, ja s'havia partit.

P.L. s'enceta amb "La lamentació d'Eurídice":
L'home, consciència d'individualitat tancada en les passions i contradiccions
del món, simbolitzat pel laberint que guarda els secrets òrfics. A
"Laberint Temperat" s'exposen les limitacions més acostades a l'home,
tot allò que suggereix la llar, la tribu, la ciutat. A "Laberint
d'artifici" hom insta els elements indòmits, sovint força destructora,
(terra, aigua, foc, aire) a construir la figura estimada. A "Sonata
Minotaure" L'home llangueix per escapar dels dubtes i presentar-se a
l'estimada. A "Cançó de laberint" S'ha pogut vèncer la part
minotàurica de l'individu, perquè Ariadna habita ara el "Laberint a
mida". A "L'art de la fuga" els dos amants fugen del laberint
per posseir la terra promesa. Al "Testament d'Orfeu" les cendres
s'han convertit en brases, la perspectiva de la nova vida revela els misteris
òrfics, la naturalesa dual (dionisíaca i titànica) de l'home.
El que havia estat procés d'alliberament a fi
d'aconseguir "l'altre", en "Cançó de Bressol..." és procés
de transformació, construcció d'una vida nova, a ritme d'adàgio assai, com pertany a aquest procés lentíssim, però,
inexorable. Malgrat el cant, el concert de la il·lusió en aquest nou estat, el
poeta no oblida que tot s'aboca a la mort[20],
que el temps passa volant; és per això que Ferrer predica la preparació de la
pasta nova, i "aneu parant la taula" per donar el millor nostre.
Bagatel·les suposa el desmunta ment dels mites i les il·lusions
d'aquest temps cíclic que pega i pega voltes. El to és més distanciat i la
ironia s'accentua; a la fi no hi ha més que intencions, delers de poeta
captaire. El millor de Ferrer, la coherència argumental i el treball en la
composició; filigrana metrística que sovint entrebanca el discurs i encotilla
la producció significant.
És la seua una poesia que camina entre el deler
existencial de vegades neoromàntic; el retoricisme classicista
neonoucentista; i la reflexió paratextual. Una poesia que partint dels
evangelis, d'Ausiàs i Llull, es fa al classicisme castellà de Boscan, Gòngora
i Quevedo, llegits des de la generació del 27;[21]
explora els post-romàntics europeus, com Rilke i T.S. Eliot i arriba en aquestes dèries del Formosa; reincorporant
lèxic com ja feia Terron a "Iniciació a la química"; o reinventant
els signes des dels surrealistes, Foix i Brossa a Desclot "Cançons de la
lluna al barret" i Pinyol "Remor de rems" i "Aigües
d'enlloc"; i que ara fa molt bé Lluís Roda "Sobre l'hamada".
[1].-Alcúdia de Crespins, 1943. Apareix al món de la
literatura castellana en el 74, quan obté l'accèssit de poesia "El
ciervo" a Barcelona, amb unes coses sobre Beethoven. En el 78 guanyà el
XVI Premio "Ausiàs March" en castellà amb "Fragmentos con figuras para un vaso minoico", Gandia 1979. És
a partir d'aleshores que comença a treballar en català. En el 82 guanya el
premi "Festes majors" de Benetússer, amb SIS CANÇONS PER A MAHLER. En el 83 guanya el premi "Ausiàs
March" en català amb PARTITURA
LABERINT, Gandia 1984. Premi literari Vila d'Alaquàs 1985, amb CANÇÓ DE BRESSOL PER AJUDAR A BENMORIR GALÀXIES,
València 1986. En 1990 publica en La Forest d'Arana, BAGATEL.LES. És llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat
de València (Estudi General). Ha realitzat estudis de Teologia i Filosofia.
Professor de valencià en B.U.P. i membre del consell de redacció de la revista Saó.
[2].- Permeteu-me ací una cita de Roger Munier, tot i que
ja l'haureu escoltat, dita de diverses maneres: "On ne vit que sans le
savoir. Savoir qu'on vit se donne dans l'immobile. Et ainsi n'est pas savoir
qu'on vit. Suspend la vie -- qui reprend dès qu'on cesse."
[3].-Vegeu, a tall de lletania els poemes Cendres p.10 i
Brases p.65.
[4].-XIII del Rèquiem.
[5].-VIII del Rèquiem.
[6].-Recordem, ara que tant li agrada a l'autor, allò del
Gènesi 3.19: Memento, homo, quia pulvis
es, et in pulvis reverteris.
[7].-Vegeu Sis preludis i una fuga.
[8].-Vegeu Sis variacions burlesques sobre una bagatel.la de
Beethoven.
[9].-Vegeu Sis cançons per a Mahler.
[10].-En una ocasió, set versos, en III de la Lamentació
d'Eurídice a Partitura Laberint prova un vers sense tradició en la mètrica
catalana com l’hendecasíl·lab. En una altra, fa set versos impossibles de tres síl·labes,
per bé que es tracta d'una estricta similicadència (per trobar-te/ per
mirar-te/ i embolcar-te/ per fundar-te/...)
[11].-Composta aquesta part per 7 poemes, l'única excepció en
l'ús del decasíl·lab, encara assaja una major filigrana amb versos apariats de
6 i 4 peus, de 6 peus, de 4 peus; i encara dos poemes de versos impossibles de
2 peus.
[12].-És curiosa l'aparició d'un enneasíl·lab, vers
pràcticament desconegut en la mètrica catalana tradicional "i platges
retenint el teu mar; i un octosíl·lab "perquè ho volies, i només",
l'únic a tot el poemari -possiblement degut a una errada d’impremta-- la qual
cosa no minimitza gens ni mica la voluntat sistemàtica del poeta.
[13].-Vegeu a Partitura Laberint els poemes II p.10, Cendres
de.../; III p.12, Com anaves a.../; I p.63, He d'anar-hi, amor.../; II p.65,
Brases de.../. A Cançó de Bressol: ps.38, 39, 40, 41, 42, 43 En va.../,
Amb.../. A Bagatel·les: p.13 i 14, Si fos.../.
[14].-Vegeu Choral de Cançó de Bressol p.70: No oblideu.../
Aviveu.../ Madureu.../ Doneu.../ Pagueu.../ I aneu.../
[15].-Vegeu a Cançó de Bressol : p. 27 " ...l'ardència/
que mou radiofonts, radiolaris."; p.24 "Si creba de crebants o de
creixença.", "amorf en el silenci del silici", "i es dol de
la dolor de la dolada"; p. 28 "drena't de naftes./ Així seràs
cristall, pradell de prasi/ i ordit fortificat de l'orogènesi."
[16].-1a. persona del Present d'indicatiu de la 1a. sense
"e" adventícia (et cerc, destín, torn); arcaismes lèxics (faem,
faedura, veer, irem); provençalismes (ne pren a mi, com cells qui són, així com
cells); manca de determinants en substantius amb funció de subjecte (desig les
desadorm, s'ufana ara Natura).
[17].-Tal com l'entén Herman Broch en Kitsch, vanguardia y el arte por el arte, Ed. Tusquets, Barcelona
1970.
[18].-La nova poesia
catalana, Joaquim Marco i Jaume Pont, ed.62, Barcelona 1980.
[19].-Les darreres
tendències de la poesia catalana (1968-1979), Vicenç Altaió i J.M.
Sala-Valldaura
[20].-Com deia Ausiàs a qui cite de memòria: "Un punt
hom naix comença de morir".
[21].-Aspecte aquest concomitant amb els poetes de la
denominada generació del 70 que començaren a escriure en castellà i que, amb la
recuperació neonoucentista per la llengua i el reactiu poètic que suposa el
restant de l'experiència amatòria, l'acosten al Josep Piera de
"Rondó", salvant distàncies.
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina